Zobacz na mapie Doliny Baryczy, gdzie były realizowane projekty: Edycja 2017

Zapisz się do Newslettera
Seniorzy upowszechniają wiedzę historyczną korzystając z nowych technologii

Projekt realizowany będzie przez twardogórski Coolturalny Klub Seniora od 1 września do 20 grudnia 2017 roku.

Projekt będzie wykorzystywał wiedzę i zainteresowania uczestników oraz uczył ich wykorzystania nowych technologii. Poza tym będzie aktywizował środowisko ludzi starszych. Nasze miasto ma ponad 700-letnią historię, na terenie gminy istnieją liczne cenne zabytki architektury - barokowe kościoły i pałace, aktualnie jeden w trakcie rewitalizacji. Uważamy, że warto je obejrzeć, sfotografować, opisać na blogu, w gazecie regionalnej, opowiedzieć o nich na spotkaniach z seniorami i nie tylko. Uczestnikami warsztatów i wycieczek oraz redaktorami bloga i profilu będą członkowie Coolturalnego Klubu Seniora, odbiorcami treści oraz wystawy będzie cała społeczność lokalna a także turyści i miłośnicy historii korzystający z internetu.

Projekt będzie polegał na zapoznaniu seniorów z możliwościami fotografii cyfrowej, zorganizowaniu trzech wycieczek połączonych z fotografowaniem zabytków, założeniu i prowadzeniu bloga o historii i sztuce naszej gminy, założeniu i prowadzeniu analogicznego profilu w serwisie Facebook oraz przygotowaniu wystawy fotograficznej, która może być eksponowana zarówno jako wystawa stała (np. w sali wystawowej kompleksu pałacowego w Goszczu) jak również jako wystawa towarzysząca imprezom roku jubileuszowego Twardogóry - w 2018 roku przypada 725. rocznica nadania praw miejskich.

Prace trwają

2017-12-15 17:48:53

Za nami bardzo intensywne tygodnie. Wybrane i przygotowane zostały zdjęcia do przyszłorocznej wystawy. We wtorek odebraliśmy komplet fotografi 13x18, a dziś przesyłką kuriersą nadeszły wielkie paczki z Warszawy.

Wycieczka do Oleśnicy

2017-12-01 12:24:08

We czwartek 30 listopada 2017 odbyła się otwarta dla wszystkich zainteresowanych wycieczka do Oleśnicy, w programie której znalazły się zwiedzanie Domu Spotkań z Historią, prelekcja na temat projektów historycznych realizowanych w Oleśnicy i na Dolnym Śląsku oraz spacer z przewodnikiem po najpiękniejszych oleśnickich zabytkach.

W blisko pięćdziesięcioosobowej grupie byli członkowie Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, członkinie bibliotecznego Klubu Seniora z Goszcza, goście oraz oczywiście członkowie Coolturalnego Klubu Seniora z Twardogóry. Zazwyczaj damskie grono zasiliło tym razem dziewięciu panów. :)

Pracownicy oleśnickiego Domu Spotkań z Historią przygotowali dla nas prelekcję o swoich działaniach - projekcie "Pierwsi w Oleśnicy", zbieraniu dokumentów historii mówionej. Obejrzeliśmy filmowy dokument o Polakach, których los rzucił najpierw na tereny dzisiejszej Serbii, a którzy po wojnie powrócili na Dolny Śląsk. Zapoznaliśmy się również z różnorodną, multimedialną ekspozycją Domu Spotkań z Historią.

Przy makiecie miasta rozpoczęliśmy zwiedzanie z przewodnikiem panem Wiesławem Piechówką, który w dalszej części wycieczki zaprezentował nam prawdziwe perły architektury i sztuki - również miejsca na co dzień niedostępne.

Pomimo prawie zimowej już aury Oleśnica ukazała nam się jako książęce, złote miasto.

Spacery po Twardogórze dla uczniów

2017-11-21 14:39:00

Nasz projekt zatacza coraz szersze kręgi. Po relacjach ze spacerów historycznych zamieszczonych na blogu i profilu facebookowym do biblioteki zgłaszają się klasy zainteresowane spacerem z przewodniczką w ramach lekcji historii. 30 października spacerowała klasa VIIa, a 20 listopada klasy VIa i VIb.

Dotarliśmy do ponad 1000 osób!

2017-11-07 14:41:29

Jest nam niezmiernie miło pionformować, że zamieszczony przez nas post "50 lat temu w Twardogórze" jako pierwszy uzyskał zasięg ponad 1000 osób. Cieszy nas ten wynik i zainteresowanie treściami historycznymi. Post przentuje zdjęcia jednej z naszych klubowiczek w otoczeniu koleżaniek, kolegów, nauczycielek i opiekunek ze żłobka, przedszkola i szkoły. W komentarzach pojawiły się wpisy osób, które na zdjęciach rozpoznały siebie, swoich rodziców a nawet dziadków.

Spacer historyczny po Twardogórze na bis

2017-11-07 13:19:17

W związku z zainteresowaniem mieszkańców i zapytaniami o możliwość powtórzenia twardogórskiego spaceru - zwiedzanie na bis. :) Zapraszamy wszytskich zainteresowanych już w najbliższy piątek (10.11.2017). Zbiórka w Rynku przy kuli o godzinie 16:00. Przewodnikiem będzie Dorota Śliwak z twardogórskiej biblioteki.

Spacer historyczny - Goszcz

2017-10-31 12:25:17

W wtorek 24 października wyruszyliśmy na drugi spacer historyczny – tym razem po Goszczu, który zgromadził jeszcze liczniejszą grupę zainteresowanych mieszkańców Twardogóry i samego Goszcza. Goszcz to miejscowość niezwykła – o długiej i dobrze udokumentowanej historii, pełna zabytków architektury i sztuki, przez lata zaniedbana, a mająca szanse na powrót do świetności.

Relacja ze spaceru po Twardogórze

2017-10-19 14:21:55

15 października odbył się spacer po Twardogórze, podczas którego p. Dorota Śliwak przypomniała historię miasta. Wiele faktów seniorzy znali już, ale wysłuchali informacji z  dużym zainteresowaniem, gdyż przewodniczka podawała je w sposób barwny, szczegółowy, demonstrując równocześnie stare ryciny i porównując ze stanem obecnym.

Dowiedzieliśmy się, gdzie był pierwszy ratusz i kiedy odbywał się targ w XVIII w., gdzie działały piekarnie, cukiernie, hotele, drukarnie, poczta, dwa kina, od kiedy zaczął kursować pociąg, jakie nazwy nosiły ulice przed wojną, ilu było mieszkańców w 1944 roku, gdzie znajdował się cmentarz żydowski, gdzie wywieziono dzwon z Kościółka Św. Trójcy, gdzie spoczywa Eleonora Charlotta i wiele, nieznanych faktów. Spojrzeliśmy na nasze miasto innym okiem. Usłyszeliśmy, jakie budynki stały wcześniej w miejscach, gdzie dziś znajdują się puste place (np. Pl. Piastów, ul. Młyńska, ul. Krótka). Dowiedzieliśmy się, że miasteczko usytuowane w rozgałęzieniu Skoryni miało swoją charakterystyczną lokalizację barokowego miasta rezydencyjnego.

Do Twardogóry przyjeżdża coraz więcej turystów i pielgrzymów. Cieszymy się, że w  Bibliotece Publicznej pracuje bibliotekarz, pasjonat dziejów miasta. Coolturalny Klub Seniora dziękuje za podejmowane przez Bibliotekę działania promujące naszą gminę. Szczególne podziękowania dla Pani Dyrektor Beaty Pięty.

AD

Spacer historyczny - zwiedzanie Twardogóry z przewodnikiem

2017-10-16 17:36:40

W poniedziałkowe przedpołudnie zorganizowaliśmy otwarty dla wszystkich zainteresowanych spacer po Twardogórze – zwiedzanie miasta z przewodnikiem. Wycieczkę poprowadziła Dorota Śliwak – bibliotekarka i autorka internetowego cyklu „Niedziela z historią”, który można śledzić na blogu twardogorzanie.blox.pl oraz na Facebooku.

Ponaddwudziestoosobowa grupa zwiedzanie rozpoczęła w Rynku. Blisko dwugodzinna trasa wiodła poprzez Starą Twardogórę z kościołem św. Trójcy i Matki Boskiej, pałac księżnej Eleonory Charlotty ulicę Młyńską, ścieżkę spacerowo-rekreacyjną, ulicę Gdańską, Plac Piastów i równolegle poprzez kilkaset lat historii miasta.

Dowiedzieliśmy się, jak na przestrzeni dziejów zmieniało się miasto, czym zajmowali się jego mieszkańcy, jakich byli wyznań, jakimi językami mówili i pod czyim panowaniem przyszło im żyć w kolejnych wiekach. Można się było również dowiedzieć o nieco mniej znanych szczegółach życia rodzinnego księżnej Eleonory Charlotty Wirtemberskiej de domo Montbéliard, dokąd powędrował zabytkowy dzwon z wieży kościoła św. Trójcy, jak nazistowskie władze zmieniły nazwy ulic w latach 30. XX wieku, kto produkował meble dla rodziny królewskiej, ilu piekarzy zaopatrywało miasteczko w chleb i wielu innych twardogórskich ciekawostek i faktów historycznych.

W czasie spaceru czuliśmy się niezwykle - wędrowaliśmy przez nasz miasteczko, tak dobrze nam znane a jednocześnie tak nieznane - pełne tajemnic, historycznych ciekawostek. Przez wieki żyli tu ludzie różnych narodowości, różnych wyznań - Polacy, Niemcy, ewangelicy, katolicy, Żydzi. Zmieniał się charakter miasta, zajęcia mieszkańców, powstawały coraz to nowe budynki.

Wędrując przez swoje własne miasteczko czuliśmy się momentami tak, jak czują się turyści zwiedzający słynne, histroyczne miasta z ich zabytkami. Nasza Twardogóra naprawdę w niczym im nie ustępuje.

Dyskusyjny Klub Książki o historii Twardogóry

2017-10-16 17:16:09

Podczas październikowego spotkania DKK rozmawialiśmy o książkach historycznych dotyczących Twardogóry i okolic. Jest ich całkiem sporo: "Siedem wieków Twardogóry", "Twardogórskie vademecum", "Dzieje Twardogóry w piśmiennictwie polskim i niemieckim wydanym na Dolnym Śląsku", "Książka pełna wspomnień", "Pozdrowienie z powiatu oleśnickiego", Gross Wartenberg. Stadt und Kreis" oraz "Twardogóra i okolice", którego autorka jest członkinią naszego Klubu. :)

Była to świetna okazja do podzielenia się wspomnieniami, opowieściami zasłyszanymi od rodziców oraz obejrzenia historycznych zdjęć i grafik.

"Gazeta Sycowska" o naszych działaniach

2017-10-12 09:31:02

Z przyjemnością informujemy, że po raz kolejny o naszych działaniach napisała "Gazeta Sycowska". W artykule "Zachęcamy do śledzenia seniorów w internecie" zamieszczonycm w numerze 40 przeczytać można o naszej inauguracji cyklicznych zajęć w bibliotece, o warsztatach fotograficznych oraz znaleźć nazwę profilu facebookowego i adres naszego bloga.

Nasz profil Podróżnicy 60+

2017-10-04 17:34:48

Od 26 września działa nasz profil na Facebooku! Wydawało się, że niełatwo będzie znaleźć dla niego nazwę - przecież w sieci wszystkie najlepsze nazwy są już dawno zajęte. ;) A jednak nie. Podróżnicy 60+ byli dostępni. Chcieliśmy, aby nazwa była łatwa do zapamiętania, charakterystyczna i pozwalała na połaczenie naszych zainteresowań czyli podróży małych i dużych z zadaniem popularyzowania historii poznawanych miejsc.

Jesteśmy podekscytowani i mamy masę pmysłów na wpisy! :)

Inauguracja naszego roku akademickiego

2017-10-04 16:20:35

W piątek 29 września odbyło się spotkanie inaugurujące nasz "rok akademicki". Od października do czerwca Coolturalny Klub Seniora spotykać się będzie na zajęciach cyklicznych organizowanych przez Bibliotekę Publiczną Miasta i Gminy im. Władysława Stanisława Reymonta w Twardogórze. Podczas spotkania zaprezentowano szerokiemu gronu klubowiczów plan działań na kolejne miesiące, bloga podroznicy60plus.blog.pl oraz profil Podróżnicy 60+ w serwisie Facebook.

Przy okazji spotkania członkowie klubu obejrzeli prezentację i wysłuchali prelekcji bibliotekarki Doroty Śliwak o historii Twardogóry i potencjalnych możliwościach zbierania i udostępniania informacji o historii miasta.

Ruszył nasz blog Podróżnicy 60+

2017-09-29 17:21:37

Jest nam niezmiernie miło poinformować, że nasz blog rozpoczął działanie. Mamy już kilka wpisów i nazwę, która bardzo się nam podoba. Okazuje się, że w Polsce nie było jeszcze bloga podróżników po sześćdziesiątce.

Jesteśmy pierwsi!

A oto link do naszego bloga:

Okazało się, że współczesne platformy służące do blogowania są naprawdę przyjazne użytkownikom. Dodawanie zdjęć jest bardzo łatwe - wystarczy je przeciągnąć lub wybrać za pomocą przycisku "dodaj". Pisanie wygląda dokładnie tak samo jak w edytorze tekstu czy skrzynce mailowej.

Zastrzegamy, że wygląd bloga może się zmienić -  jest tam tyle ciekawych skórek i gotowych kompozycji barwnych do wyboru, że aż chce się poeksperymentować. :)

Nasz projekt w Dolnośląskiej Kronice Bibliotecznej

2017-09-29 16:17:32

Informacja o naszym projekcie trafiła do Dolnośląskiej Kroniki Bibliotecznej. Jak piszą administratorzy serwisu Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu: "Publikujemy tutaj wybrane najciekawsze informacje zamieszczone na stronach internetowych dolnośląskich bibliotek. Przeglądamy witryny wszystkich tych placówek, które mają swoje strony www. Jednak nie każda biblioteka jest tu reprezentowana. Nie wszędzie udaje się wybrać coś ciekawego. A kryterium decydujące jest jedno – propozycja biblioteki musi z jakiegoś powodu zwracać uwagę, zawierać jakiś element potencjalnie inspirujący dla bibliotekarzy."

Tak więc zaciekawiami i inspirujemy! Bardzo nam miło. :)

A dla zainteresowanych link:

Warsztaty fotograficzne - drugie spotkanie

2017-09-29 15:51:29

W środę 27 września odbyło się drugie spotkanie warsztatów fotograficznych. Wraz z prowadzącym - panem Adamem Marecikiem, omawialiśmy zdjęcia wykonane podczas części praktycznej poprzednich zajęć, zdjęcia z wakacji oraz przykłady fotografii wykonanych w różnych warunkach pogodowych, o różnych porach doby.
Fotografowanie to świetna zabawa - po warsztatach na pewno nasze zdjęcia staną się bardziej urozmaicone i lepiej wykadrowane. Spotkania dostarczyły wielu inspiracji i zaskoczeń. Sprawdźcie sami, co przedstawia najdroższe zdjęcie świata.

O nas w prasie

2017-09-26 13:16:52

O naszym projekcie napisała "Gazeta Sycowska". W numerze z 13 września ukazał się artykuł Fotoamatorzy w akcji opisujący nasz pierwszy etap działań - warsztaty fotograficzne.

Warsztaty fotograficzne

2017-09-06 15:42:52

Dziś rozpoczęlismy pracę nad naszym projektem. Ponieważ obraz jest często wart więcej niż tysiąc słów, pierwszym etapem naszych działań są warsztaty fotograficzne, które prowadzi wrocławski fotografik - pan Adam Marecik.

Podczas części teoretycznej naszego pierwszego spotkania dowiedzieliśmy się jak kadrować zdjęcia, jak najlepiej wykorzystywać światło, jak robić ciekawe zdjęcia obiektów i osób na ich tle. Był również czas na pytania uczestników warsztatów.

Podczas części praktycznej udaliśmy się po posąg Herkulesa i w sąsiedztwo kościoła św. Trójcy w Twardogórze, gdzie pod okiem pana Adama próbowaliśmy wyszukiwać jak najatrakcyjniejsze ujęcia, kadrować na różne sposoby, fotografować z oddali i z bliska.

Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkania, a w międzyczasie będziemy ćwiczyć nowe umiejętności i próbować fotografowania obiektów w różnym oświetleniu - rankiem, po południu, o zmroku, a może również w nocy. :)

Uroczyste podpisanie umowy dotacji

2017-07-19 12:36:23

W dniu 18 lipca 2017 r. w siedzibie Ośrodka Działaj Lokalnie Stowarzyszenia "Partnerstwo dla Doliny Baryczy" w Miliczu podpisana została umowa dotacji na realizację projektu pod nazwą "Seniorzy upowszechniają wiedzę historyczną korzystając z nowych technologii".

Coolturalny Klub Seniora

Prezes - Aleksandra Dwornikowska

e-mail: a.dwornikowska@gmail.com

Informacje, promocja projektu

Dorota Śliwak

Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy im. Władysława Stanisława Reymonta w Twardogórze